فرهادی: شورای عالی انقلاب فرهنگی از ظرفیت‌های مغفول دانشگاه ها بهره‌برداری کند



به گزارش روز شنبه ایرنا از شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمد فرهادی در مورد جایگاه فعالیت فرهنگی در دوره‌های پیشین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سیاست‌گذاری کلان این وزارت‌خانه اظهار داشت: اصولا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ساختاری با بنیادهای عمیق و ریشه‌دار فرهنگی است و به گمانم، علم در کنار ویژگی‌های متعددی که دارد، واجد سرشتی فرهنگی و ارزشی نیز هست؛ بنابراین فارغ از اراده و تصمیم، علم و فرایندهای دانشگاهی متضمن لایه‌های پیدا و پنهان فرهنگی است.
وی با بیان اینکه فرهنگ و سیاست‌های فرهنگی، جایگاه بی‌بدیل و ممتازی در سطوح و لایه‌های متعدد وزارت علوم دارد و باید داشته باشد، گفت: این نگاه به فرهنگ سبب می‌شود که من سوال شما را آن‌جا که از «فعالیت‌های فرهنگی» و نقش و جایگاه‌شان پرسیده‌اید تغییر داده و به جای «فعالیت‌های فرهنگی» از «رویکرد، نگاه و سیاست فرهنگی» و نقش آن صحبت کنم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: اما راجع به مقایسه جایگاه فعالیت‌های فرهنگی در دوره‌های مختلف، باید بگوییم که فرهنگ همیشه در همه دوره‌ها جایگاه قابل اعتنایی داشته
و دولت‌ها و مدیران کلان در سطح آموزش عالی، بسته به نگاه و رویکردی که به فرهنگ و نسبت آن با علم و دانشگاه و غیره دارند، سیاست‌ها و برنامه‌های خود را اجرایی کرده‌اند.
وی ادامه داد: به گمانم، فرهنگ به تعبیر مقام معظم رهبری همچون اکسیژن است و چنین نگاهی به فرهنگ مستلزم اتخاذ سیاست‌ها و تدابیر و اجرای برنامه‌هایی است که بتواند به خوبی از عهده وظایفی که به این ترتیب متوجه ساختارها و افراد می‌شود بر بیاید.
فرهادی در پاسخ به اینکه در اسناد و قوانین بالادستی وزارت علوم، چه خلأهایی در مورد فعالیت های فرهنگی در دانشگاه‌ها وجود دارد نیز گفت: موازی کاری ناشی از مراجعِ و مراکزِ متعدد دست‌اندرکار در حوزه فرهنگی، شاید مهم‌ترین موضوع یا مساله‌ای است که ‌باید مورد اهتمام ویژه قرار گیرد.
وی اظهار داشت: ما بیش از آنکه با «خلأ» یا کمبود قوانین و مقررات مواجه باشیم با تراکم و تکثر نهادها، سازمان‌ها و افراد حقیقی و حقوقی در حوزه فرهنگ سروکار داریم و این وضعیت، کار کردن در این حوزه در دانشگاه‌ها را حقیقتاً به کاری سخت و طاقت‌فرسا مبدل می‌کند.
فرهادی ادامه داد: شیرینی و هیجان مثبت حضور در عرصه فرهنگی بنا به دلایلی که گفته شد، مبدل به وضعیتی می‌شود که برخی آن را به ورود و حرکت در میدان مینی تشبیه می‌کنند که نقشه‌ای از آن در دسترس نیست.
وی یادآور شد: البته شاید نفس تکثر و چندگانگی در این عرصه (سیاست‌گذاری و مدیریت و اجرا) چندان مذموم نباشد ولی زمانی که میل به واگرایی و مواجهه‌های سلیقه‌ای و بعضاً جانبدارانه، مجالی برای عرض اندام پیدا می‌کنند ما با مشکل مواجه می‌شویم، همان‌گونه که الان تا حدودی شده‌ایم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: در درجه نخست باید صورت‌بندی علمی، واقع‌بینانه و مبتنی بر اجماع نخبگان، صاحب‌نظران، ذیربطان و ذی‌نفعان، از وضعیت فرهنگی در سطوح مختلف اجتماعی و به ویژه در سطوح دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در دست داشته باشیم.
وی با بیان اینکه بدون این صورتبندی، هیچ‌گونه طرح و «نقشه راه»، ما را به مقصود نخواهد رساند، تصریح کرد: هرگونه «نقشه راه» باید مبتنی بر این صورت‌بندی و اجماع نخبگان، حاصل از روش‌های علمی باشد.
فرهادی با اشاره بر اینکه سیاست‌ها و بعضاً روش‌های جاری در جای خود خوب و مناسب هستند اما از کفایت لازم بهره چندانی ندارند، تصریح کرد: لازم است نهادهایی همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیرخانه آن، این موضوع را در صدر اولویت‌های خود قرار داده و با تعمیم قلمرو نخبگانی خود در اخذ مشورت‌ها و رایزنی‌های علمی، دریافت واقع‌بینانه، علمی و آینده‌نگرانه را مرکز کانونی فعالیت‌های خود سازند.
وزیر اظهار داشت: وزارت علوم و دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی وابسته به آن، به اقیانوسی از علم و دانش و تجربه متصل هستند و دانشمندان و دانشگاهیان در عرصه آموزش عالی کشور، واجد بینش علمی و دارای شخصیتی متعهد و ملتزم به ایران و انقلاب و نظام و دارای بینش و تحلیل‌های درست از وضعیت کشور هستند.
وی گفت: ما با تأکید بر استقلال دانشگاه‌ها و حفظ حرمت و کرامت دانشگاهیان، در حال حرکت به سوی استفاده درست از این ذخیره‌های علمی ـ معنوی هستیم و در این مسیر و برای رسیدن به مقصد، دست یاری و همکاری ما به سمت همه، آنانی که دل در گرو عزت و آبادانی ایران دارند گشوده است.
فرهادی در مورد برنامه هایش برای تعمیق و گسترش فعالیت‌های فرهنگی در میان دانشجویان با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) با هدف آشنایی هرچه بیشتر دانشجویان با فرهنگ اسلام و انقلاب نیز گفت: من در همه امور و در حد توان خود بر قانون و قانون‌گرایی تایید کرده و به رعایت آن دعوت و ترغیب کرده ام و همانند سایر عرصه‌ها همچون آموزش و پژوهش، عرصه فرهنگی نیز ‌باید مقید به حدود، قوانین و مقررات باشد.
وی اظهار داشت: کانون‌های دانشجویی، نشریات دانشجویی، اردوهای علمی، نهضت و اردوهای رضوی، کاروان‌های راهیان نور، با تاکید بر امکان مشارکت مدیریتی همه تشکل‌های دانشجویی در آن، جشنواره‌های مختلف همچون رویش و حرکت، بخشی از مجموعه‌ای بزرگ از فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌هاست.
وزیر علوم افزود: نکته مهم، آن است که به گمان ما میدان و نوع فعالیت‌های فرهنگی محدود و مقید به آنچه که ذکر شد و حتی تمامی آنچه که در گزارش‌های مفصل نیز آمده است، نیست.
وی با بیان اینکه فرهنگ عرصه‌ای بزرگ است که پیوسته در حال گسترش است، اظهار کرد: خلاقیت، ابتکار، نوآوری و پویایی درونی باعث تقویت فضای فرهنگی می شود و اگر این موارد نباشد، فرهنگ، امری کلیشه‌ای و ملال‌آور می‌شود.
فرهادی با بیان اینکه جوانی، تعالی روحی و قدم گذاشتن به عرصه پختگی شخصیت، در دانشگاه اتفاق می‌افتد و باید اتفاق بیفتد، ادامه داد: به گمان ما عرصه فرهنگی و نوع فعالیت‌های فرهنگی باید بتواند بین جوانی، عقلانیت، آرمان‌خواهی، انقلابی‌گری، نقادی، تحرک، نشاط، امید، شور، پویایی، سعی و خطا و از این طریق، بلوغ و کمال، آشتی، سازش و هم‌نشینی برقرار کند.
وی تاکید کرد: باید بر این همه، ارزش‌ها و تعالیم دینی را نیز افزود و در منظومه‌ای که این همه در آن مجتمع شده‌اند، فقط نگاه درست به فرهنگ است که می‌تواند کارگشا باشد و هر جا که این نگاه درست موجود بوده، ما با پیشرفت مواجه بوده‌ایم.
وزیر علوم ادامه داد: اهتمامی که در ستاد وزارت و نیز دانشگاه به فرهنگ می‌شود، تا دانشگاه‌ها به اصلاح و بهینه‌سازی ساختارهای خود در همه حوزه‌ها به ویژه در عرصه فرهنگی بپردازند، همگی از رویکرد واقع‌بینانه و دغدغه‌مندانه به این میدان حکایت می‌کند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا می‌توان با در نظر گرفتن راهکارهای تشویقی چون اعطای بورس‌های تحصیلی و تغییرات در آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی در راستای اعمال نمرات فعالیت‌های فرهنگی، این فعالیت‌ها را در بین استادان و دانشجویان توسعه و گسترش داد؛ گفت: این که کار خوب و نیّت خوب مورد تشویق و حمایت قرار گیرند، اصلی بدیهی است و اصولا ایرادی نمی‌توان به آن گرفت ولی بنا به همان دلیل که فرهنگ و عرصه‌های فعالیت در آن حساس و خطیر و مهم هستند، حمایت، تشویق و تنبیه نیز به همان نسبت مهم و حساس است.
فرهادی تصریح کرد: تشویق و حمایت ‌باید از هیچ امکانی برای تبدیل به کلیشه شدن و مورد سوء استفاده قرار گرفتن برخوردار نباشند و اعطای پاداش‌های غیرمرتبط با فرهنگ به فعالیت‌های فرهنگی می‌تواند، مفسده خیر و زیانبار باشد زیرا جنس فرهنگ و اخلاق با اختیار و آزادی و خودانگیختگی تناسب دارد.
فرهادی با تاکید براینکه تشویق و حمایت در عرصه فرهنگی باید از جنس فرهنگ باشد، گفت: باید نسبت به رذایلی همچون ریا، نفاق و سالوس و تعمیق دوگانگی‌ها و میدان دادن به تظاهر، جداً و حتماً حساس و فوق‌العاده سخت‌گیر باشیم.
وی خاطرنشان کرد: تجارب دوران انقلاب و اوایل پیروزی انقلاب که مقولاتی همچون «فی سیبل الله» رایج و مقبول و مرسوم بود، بهترین گواه است بر اینکه باید با نهایت دقت و مواظبت در مورد این موضوع حرف زد و عمل کرد.
فراهنگ**9187**1055**
خبرنگار: حمیدرضا بازگشا**انتشار: زینب کارگر



انتهای پیام /*

‘;



$.ajax({
type: “Post”,
url: “/NetServices/Ajax.aspx/SendToFriend”,
data: “{data:'” + data + “‘, enterd: ‘” + enterd + “‘ , captcha:'” + captcha + “‘ }”,
contentType: “application/json; charset=utf-8”,
dataType: “json”,
success: function (msg) {

if (msg.d == “”) {
//alert(‘با موفقیت ارسال شد’);
ResultText.innerHTML = “”+ divbody;
} else {
alert(msg.d);
ResultText.innerHTML = oldhtml;

}
ctl00_ctl00_ContentPlaceHolder_ContentPlaceHolder_NewsContent4_Ajaxsendfriend_uc1_Captcha_US1_chanagesecurecode();

},
error: function () {
ResultText.innerHTML = “error”;
}
});

}




function ShowPopup(layer, obj) {

$(“.popup”).colorbox({ width: “350px”, inline: true, href: “#ResultText” });
//var objLayer = document.getElementById(layer);
//doPopup(objLayer,obj)
}



ارسال به دوستان




پاسخی بگذارید