
به گزارش روز شنبه ایرنا از شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمد فرهادی در مورد جایگاه فعالیت فرهنگی در دورههای پیشین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سیاستگذاری کلان این وزارتخانه اظهار داشت: اصولا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ساختاری با بنیادهای عمیق و ریشهدار فرهنگی است و به گمانم، علم در کنار ویژگیهای متعددی که دارد، واجد سرشتی فرهنگی و ارزشی نیز هست؛ بنابراین فارغ از اراده و تصمیم، علم و فرایندهای دانشگاهی متضمن لایههای پیدا و پنهان فرهنگی است.
وی با بیان اینکه فرهنگ و سیاستهای فرهنگی، جایگاه بیبدیل و ممتازی در سطوح و لایههای متعدد وزارت علوم دارد و باید داشته باشد، گفت: این نگاه به فرهنگ سبب میشود که من سوال شما را آنجا که از «فعالیتهای فرهنگی» و نقش و جایگاهشان پرسیدهاید تغییر داده و به جای «فعالیتهای فرهنگی» از «رویکرد، نگاه و سیاست فرهنگی» و نقش آن صحبت کنم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: اما راجع به مقایسه جایگاه فعالیتهای فرهنگی در دورههای مختلف، باید بگوییم که فرهنگ همیشه در همه دورهها جایگاه قابل اعتنایی داشته
و دولتها و مدیران کلان در سطح آموزش عالی، بسته به نگاه و رویکردی که به فرهنگ و نسبت آن با علم و دانشگاه و غیره دارند، سیاستها و برنامههای خود را اجرایی کردهاند.
وی ادامه داد: به گمانم، فرهنگ به تعبیر مقام معظم رهبری همچون اکسیژن است و چنین نگاهی به فرهنگ مستلزم اتخاذ سیاستها و تدابیر و اجرای برنامههایی است که بتواند به خوبی از عهده وظایفی که به این ترتیب متوجه ساختارها و افراد میشود بر بیاید.
فرهادی در پاسخ به اینکه در اسناد و قوانین بالادستی وزارت علوم، چه خلأهایی در مورد فعالیت های فرهنگی در دانشگاهها وجود دارد نیز گفت: موازی کاری ناشی از مراجعِ و مراکزِ متعدد دستاندرکار در حوزه فرهنگی، شاید مهمترین موضوع یا مسالهای است که باید مورد اهتمام ویژه قرار گیرد.
وی اظهار داشت: ما بیش از آنکه با «خلأ» یا کمبود قوانین و مقررات مواجه باشیم با تراکم و تکثر نهادها، سازمانها و افراد حقیقی و حقوقی در حوزه فرهنگ سروکار داریم و این وضعیت، کار کردن در این حوزه در دانشگاهها را حقیقتاً به کاری سخت و طاقتفرسا مبدل میکند.
فرهادی ادامه داد: شیرینی و هیجان مثبت حضور در عرصه فرهنگی بنا به دلایلی که گفته شد، مبدل به وضعیتی میشود که برخی آن را به ورود و حرکت در میدان مینی تشبیه میکنند که نقشهای از آن در دسترس نیست.
وی یادآور شد: البته شاید نفس تکثر و چندگانگی در این عرصه (سیاستگذاری و مدیریت و اجرا) چندان مذموم نباشد ولی زمانی که میل به واگرایی و مواجهههای سلیقهای و بعضاً جانبدارانه، مجالی برای عرض اندام پیدا میکنند ما با مشکل مواجه میشویم، همانگونه که الان تا حدودی شدهایم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: در درجه نخست باید صورتبندی علمی، واقعبینانه و مبتنی بر اجماع نخبگان، صاحبنظران، ذیربطان و ذینفعان، از وضعیت فرهنگی در سطوح مختلف اجتماعی و به ویژه در سطوح دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در دست داشته باشیم.
وی با بیان اینکه بدون این صورتبندی، هیچگونه طرح و «نقشه راه»، ما را به مقصود نخواهد رساند، تصریح کرد: هرگونه «نقشه راه» باید مبتنی بر این صورتبندی و اجماع نخبگان، حاصل از روشهای علمی باشد.
فرهادی با اشاره بر اینکه سیاستها و بعضاً روشهای جاری در جای خود خوب و مناسب هستند اما از کفایت لازم بهره چندانی ندارند، تصریح کرد: لازم است نهادهایی همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیرخانه آن، این موضوع را در صدر اولویتهای خود قرار داده و با تعمیم قلمرو نخبگانی خود در اخذ مشورتها و رایزنیهای علمی، دریافت واقعبینانه، علمی و آیندهنگرانه را مرکز کانونی فعالیتهای خود سازند.
وزیر اظهار داشت: وزارت علوم و دانشگاهها و مراکز آموزش عالی وابسته به آن، به اقیانوسی از علم و دانش و تجربه متصل هستند و دانشمندان و دانشگاهیان در عرصه آموزش عالی کشور، واجد بینش علمی و دارای شخصیتی متعهد و ملتزم به ایران و انقلاب و نظام و دارای بینش و تحلیلهای درست از وضعیت کشور هستند.
وی گفت: ما با تأکید بر استقلال دانشگاهها و حفظ حرمت و کرامت دانشگاهیان، در حال حرکت به سوی استفاده درست از این ذخیرههای علمی ـ معنوی هستیم و در این مسیر و برای رسیدن به مقصد، دست یاری و همکاری ما به سمت همه، آنانی که دل در گرو عزت و آبادانی ایران دارند گشوده است.
فرهادی در مورد برنامه هایش برای تعمیق و گسترش فعالیتهای فرهنگی در میان دانشجویان با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) با هدف آشنایی هرچه بیشتر دانشجویان با فرهنگ اسلام و انقلاب نیز گفت: من در همه امور و در حد توان خود بر قانون و قانونگرایی تایید کرده و به رعایت آن دعوت و ترغیب کرده ام و همانند سایر عرصهها همچون آموزش و پژوهش، عرصه فرهنگی نیز باید مقید به حدود، قوانین و مقررات باشد.
وی اظهار داشت: کانونهای دانشجویی، نشریات دانشجویی، اردوهای علمی، نهضت و اردوهای رضوی، کاروانهای راهیان نور، با تاکید بر امکان مشارکت مدیریتی همه تشکلهای دانشجویی در آن، جشنوارههای مختلف همچون رویش و حرکت، بخشی از مجموعهای بزرگ از فعالیتهای فرهنگی در دانشگاههاست.
وزیر علوم افزود: نکته مهم، آن است که به گمان ما میدان و نوع فعالیتهای فرهنگی محدود و مقید به آنچه که ذکر شد و حتی تمامی آنچه که در گزارشهای مفصل نیز آمده است، نیست.
وی با بیان اینکه فرهنگ عرصهای بزرگ است که پیوسته در حال گسترش است، اظهار کرد: خلاقیت، ابتکار، نوآوری و پویایی درونی باعث تقویت فضای فرهنگی می شود و اگر این موارد نباشد، فرهنگ، امری کلیشهای و ملالآور میشود.
فرهادی با بیان اینکه جوانی، تعالی روحی و قدم گذاشتن به عرصه پختگی شخصیت، در دانشگاه اتفاق میافتد و باید اتفاق بیفتد، ادامه داد: به گمان ما عرصه فرهنگی و نوع فعالیتهای فرهنگی باید بتواند بین جوانی، عقلانیت، آرمانخواهی، انقلابیگری، نقادی، تحرک، نشاط، امید، شور، پویایی، سعی و خطا و از این طریق، بلوغ و کمال، آشتی، سازش و همنشینی برقرار کند.
وی تاکید کرد: باید بر این همه، ارزشها و تعالیم دینی را نیز افزود و در منظومهای که این همه در آن مجتمع شدهاند، فقط نگاه درست به فرهنگ است که میتواند کارگشا باشد و هر جا که این نگاه درست موجود بوده، ما با پیشرفت مواجه بودهایم.
وزیر علوم ادامه داد: اهتمامی که در ستاد وزارت و نیز دانشگاه به فرهنگ میشود، تا دانشگاهها به اصلاح و بهینهسازی ساختارهای خود در همه حوزهها به ویژه در عرصه فرهنگی بپردازند، همگی از رویکرد واقعبینانه و دغدغهمندانه به این میدان حکایت میکند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا میتوان با در نظر گرفتن راهکارهای تشویقی چون اعطای بورسهای تحصیلی و تغییرات در آییننامه ارتقای اعضای هیات علمی در راستای اعمال نمرات فعالیتهای فرهنگی، این فعالیتها را در بین استادان و دانشجویان توسعه و گسترش داد؛ گفت: این که کار خوب و نیّت خوب مورد تشویق و حمایت قرار گیرند، اصلی بدیهی است و اصولا ایرادی نمیتوان به آن گرفت ولی بنا به همان دلیل که فرهنگ و عرصههای فعالیت در آن حساس و خطیر و مهم هستند، حمایت، تشویق و تنبیه نیز به همان نسبت مهم و حساس است.
فرهادی تصریح کرد: تشویق و حمایت باید از هیچ امکانی برای تبدیل به کلیشه شدن و مورد سوء استفاده قرار گرفتن برخوردار نباشند و اعطای پاداشهای غیرمرتبط با فرهنگ به فعالیتهای فرهنگی میتواند، مفسده خیر و زیانبار باشد زیرا جنس فرهنگ و اخلاق با اختیار و آزادی و خودانگیختگی تناسب دارد.
فرهادی با تاکید براینکه تشویق و حمایت در عرصه فرهنگی باید از جنس فرهنگ باشد، گفت: باید نسبت به رذایلی همچون ریا، نفاق و سالوس و تعمیق دوگانگیها و میدان دادن به تظاهر، جداً و حتماً حساس و فوقالعاده سختگیر باشیم.
وی خاطرنشان کرد: تجارب دوران انقلاب و اوایل پیروزی انقلاب که مقولاتی همچون «فی سیبل الله» رایج و مقبول و مرسوم بود، بهترین گواه است بر اینکه باید با نهایت دقت و مواظبت در مورد این موضوع حرف زد و عمل کرد.
فراهنگ**9187**1055**
خبرنگار: حمیدرضا بازگشا**انتشار: زینب کارگر
انتهای پیام /*
‘;
$.ajax({
type: “Post”,
url: “/NetServices/Ajax.aspx/SendToFriend”,
data: “{data:'” + data + “‘, enterd: ‘” + enterd + “‘ , captcha:'” + captcha + “‘ }”,
contentType: “application/json; charset=utf-8”,
dataType: “json”,
success: function (msg) {
if (msg.d == “”) {
//alert(‘با موفقیت ارسال شد’);
ResultText.innerHTML = “”+ divbody;
} else {
alert(msg.d);
ResultText.innerHTML = oldhtml;
}
ctl00_ctl00_ContentPlaceHolder_ContentPlaceHolder_NewsContent4_Ajaxsendfriend_uc1_Captcha_US1_chanagesecurecode();
},
error: function () {
ResultText.innerHTML = “error”;
}
});
}
function ShowPopup(layer, obj) {
$(“.popup”).colorbox({ width: “350px”, inline: true, href: “#ResultText” });
//var objLayer = document.getElementById(layer);
//doPopup(objLayer,obj)
}
ارسال به دوستان